INFORMATION
ALKOHOLFORBUD
Skolens elever må ikke indtage alkohol i skolesammenhænge.
BEREDSKABSPLAN
Det er formålet med denne beredskabsplan at give personale og brugere af skolen en forståelig vejledning i at handle bedst muligt i ”unormale” situationer.
Ved ”unormale” situationer forstås enhver tænkelig hændelse, der medfører, at skolens virke indskrænkes eller helt ophører i kortere eller længere tid. Som eksempler kan nævnes: Brand, ulykke, tilskadekomst samt pludselig og akut sygdom.
BESTYRELSEN
Bestyrelsesformand
Else Marie Gejl
Tlf.: 22437281
Næstformand
Thomas Eskild-Jensen
Bestyrelsesmedlem
Sri Jathavan Shanmugam
Bestyrelsesmedlem
Søren Amdi Boisen
Bestyrelsesmedlem
Inge-Mai Andersen Jønsson
Bestyrelsesmedlem
Ditlev Brodersen
Bestyrelsesmedlem
Sumeta Sørensen
BODEN
Elise Smiths Skole har indgået et samarbejde med Kanpla, som giver skolens forældre mulighed for at bestille mad til eget barn online til afhentning i skolens bod.
Madbestillingen foregår via kanpla.dk eller via Kanplas app, som kan hentes både i App Store og Google Play.
Skolemælk kan ligeledes bestilles via Kanpla.
Der kan naturligvis også betales med kontanter og mobilepay i Boden.
Skoleboden BODEN sælger dagligt en lun hovedret, forskellige salater, groft brød samt frugt og grønt.
Der sælges så vidt muligt økologiske produkter.
BOGORDNING
Alle bøger afleveres inden sommerferien ifølge aftale med klassens lærere.
For 9. klasses elever gælder følgende regler:
- Alle bøger skal afleveres senest sidste dag før ferien
- Ikke-afleverede bøger fratrækkes elevens depositum, som opgøres og udbetales i løbet af september
- Skulle ikke-afleverede bøger dukke op i sommerferien, kan de tilbageleveres til skolen inden 31. august
- Efter den 31. august modtager skolen ikke lånte bøger
CYKEL & BILPARKERING
Cykler skal parkeres ved cykelparkeringspladserne i Ny Munkegade og Thunøgade.
Eleverne er af og til på cykeltur i forbindelse med undervisningen. På cykelture skal eleverne cykle på almindelige cykler og ikke elcykler. Eleverne skal altid bruge cykelhjelm på disse ture.
Skolens parkeringspladser ud mod Ny Munkegade er udelukkende til skolens personale.
BEMÆRK:
1) Al færdsel i skolegården med biler og cykler er forbudt i skoletiden
2) Skolen påtager sig ikke ansvar for parkerede cykler og biler – det forekommer desværre, at uvedkommende stjæler eller udøver hærværk
ELISE PULS
Elise Puls er en idrætsforening på Elise Smiths Skole. Den ledes af en bestyrelse bestående af forældre og 1-2 lærerrepræsentanter. Elise Puls er et tilbud for børn, der gerne vil dyrke idræt sammen med gode kammerater i et trygt fællesskab om eftermiddagen på skolen. Læs mere og tilmeld dit barn på www.elisepuls.dk
FERIEPLAN 2024/2025
Ferie- og fridage for skoleåret 2024/25 Antallet af ferie- og fridage i folkeskolen i skoleåret 2024/25 (1. august 2024 til 31. juli 2025) udgør 165 dage, heri medregnet alle lørdage samt søn- og helligdage. Dette vil sige, at antallet af skoledage udgør 200 dage.
Sommerferie 2024: lørdag den 29. juni – søndag den 11. august
Efterårsferie: lørdag den 12. oktober – søndag den 20. oktober
Juleferie: lørdag den 21. december – søndag den. 5. januar
Vinterferie: lørdag den 8. februar – søndag den 16. februar
Påskeferie: lørdag den 12. april – mandag den 21. april
Kr. Himmelfartsdag: torsdag den 29. maj
Fridag: fredag den 30. maj
Grundlovsdag: torsdag den 5. juni
Pinseferie: lørdag den 7. juni – mandag den 9. juni
Sommerferie 2025: lørdag den 28. juni – søndag den 10. august
FERIEPLAN 2025/2026
Antallet af ferie- og fridage i skoleåret 2025/26 (1. august 2025 til 31. juli 2026) udgør 165 dage, heri medregnet alle lørdage samt søn- og helligdage. Antallet af skoledage udgør 200 dage.
Sommerferie 2025: lørdag den 28. juni – søndag den 10. august
Efterårsferie: lørdag den 11. oktober – søndag den 19. oktober
Juleferie: lørdag den 20. december – søndag den 4. januar
Vinterferie: lørdag den 7. februar – søndag den 15. februar
Påskeferie: lørdag den 28. marts – mandag den 6. april
Kr. Himmelfartsdag: torsdag den 14. maj
Fridag: fredag den 15. maj
Pinseferie: lørdag den 23. maj – mandag den 25. maj
Grundlovsdag: fredag den 5. juni
Sommerferie 2026: lørdag den 27. juni – (endnu ikke fastlagt)
FORSIKRINGER
Skolen har tegnet en kollektiv ulykkesforsikring for elever.
Dækningsområde:
Forsikringen dækker på den normale, direkte vej til eller fra skolen umiddelbart før og efter skoletid, under skoleophold, færden i skolens ærinde eller deltagelse i af skolen iværksatte og ledede arrangementer, herunder ekskursioner samt inden- og udenlandske rejser.
Endvidere dækker forsikringen under praktikanttjeneste uden for skolen, medmindre ulykkestilfældet er omfattet af lov om arbejds-skade.
Der er følgende erstatningstyper:
Invaliditetserstatning
Såfremt et ulykkestilfælde har medført varig og ikke ubetydelig skade af medicinsk art, har forsikrede ret til erstatning, såfremt den medicinske invaliditet fastsættes til mindst 5% mén. Der er tegnet forsikringssum op til 450.000 kr.
Død/begravelse
Såfremt et ulykkestilfælde er direkte årsag til forsikredes død, betales der omkring kr. 10.000 i erstatning.
Tandskadeerstatning
Der er en maksimal erstatning på omkring kr. 12.200.
Behandlingsudgifter
Forsikringen betaler dokumenterede udgifter til behandling hos kiropraktor eller fysioterapeut som følge af dækningsberettiget ulykkestilfælde. Der er en maksimal erstatning på kr. 10.000.
Transportudgifter
Hvis et ulykkestilfælde medfører hospitalsindlæggelse, betales sikredes ekstraordinære, dokumenterede udgifter til transport mellem hjem og behandlingssted. Der er en maksimal erstatning på kr. 10.000.
Brilleskader
Forsikringen dækker enhver pludselig skade på sikredes briller eller kontaktlinser med maksimalt omkring kr. 2.500.
FORSØMMELSER & FRITAGELSE
Når en elev forsømmer skolegangen, bedes det meddelt klasselæreren i kontaktbogen på Intra. Er der tale om en længere sygdomsperiode, orienteres skolen hurtigst muligt.
Forældre underrettes om elevernes forsømmelser. Skolen gør opmærksom på, at forældrene ved fravær på hhv. 10, 20, 30 skoledage vil blive kontaktet mhp. drøftelse af et bekymrende stort fravær.
Det er skolens holdning og ønske, at elever ikke fritages for skolegang uden for skolens ferier.
Ved ønske om fritagelse mere end 3 dage forespørges skolens leder.
Forældre skal efterfølgende orientere barnets klasselærer om fritagelsen.
Ved fritagelse fra undervisningen er det elevernes og/eller forældrenes ansvar at holde sig orienteret om lektier på intra – skolen orienterer ikke yderligere om lektier ved fritagelse.
FOTOGRAFERING
Ved indmeldelse på skolen skriver forældrene under på, at barnet i forbindelse med skolegangen må blive fotograferet/filmet, herunder til offentliggørelse.
GENERALFORSAMLING
GLEMTE SAGER
Eleverne glemmer og efterlader tøj mm i store mængder på skolen. Glemte sager ligger i en kasse ved pedelkontoret i kælderen. Værdigenstande ligger på skolens kontor.
Op til juleferien og sommerferien udstilles de glemte sager.
Vi opfordrer alle hjem til løbende og ved ferieafslutningerne at afhente glemte sager.
Uafhentet gods afleveres til velgørende
organisationer.
KONFIRMATIONER
Konfirmationer ved Vor Frue Kirke
Datoer for konfirmationer ved Vor Frue Kirke følger hvert år nedenstående system.
7.a: 2. søndag efter påske
7.b: 3. søndag efter påske
7.c: 4. lørdag efter påske
Én hverdag om året inviterer kirken konfirmanderne på en udflugt. Man skal som forældre bede skolen om fri til denne udflugt, idet det ikke er Elise Smiths Skole, der står for udflugten, men Vor Frue Kirke. Der er skoledag for de elever, der er på skolen på denne udflugsdag.
KØLESKABE
Af miljø- og rengøringshensyn er det ikke muligt at opstille køleskabe i klasselokaler eller på fællesarealer.
KØRSEL
Ved indmeldelse på skolen skriver forældrene under på, at barnet må indgå i køreordninger, herunder privat bilkørsel iført sele.
LÅN AF SKOLENS LOKALER
Det er muligt for forældre at låne de fleste af skolens lokaler til klassearrangementer. Det er ikke en mulighed for forældre at overnatte med klasser på skolen. Kontakt sfo-leder Torben Høyer Christensen eller skoleleder Winnie Hooge for booking af lokaler.
MOBILTELEFONER M.V.
Regler vedrørende brug af mobiler, smartwatch og computere i skoletiden og SFO
- I tiden før skoledagens start samt i tiden efter skoledagens afslutning må eleverne ikke bruge deres mobiltelefon, smartwatch eller computer. Dette gælder også SFO
- Når skoledagen starter, indsamles elevernes mobiltelefoner og evt. smartwatch i en kasse, som opbevares i et aflåst lærerskab i klassen.
- Mobiltelefoner udleveres ved skoledagens afslutning.
- Kanplakort kan anvendes som betalingsmiddel i boden. Betalingskort eller kontanter anvendes udenfor skolen i pauser (7.-9.klasse)
- I alle pauser og ved undervisningens start opbevares computeren i skoletasken.
- Computeren opbevares i det hele taget i elevernes skoletaske og tages kun frem, når læreren siger til.
- Når undervisningsaktiviteten ikke længere kræver brug af computer, lægges den i skoletasken igen.
- Uden for skoletid pakkes mobiler, smartwatch og computere ALTID væk, når en voksen beder om det.
MUSIK, KOR
Musikskolen LAURA
På Elise Smiths Skole samarbejder vi med Musikskolen LAURA. Børn på Elise Smiths Skole kan tilmelde sig og betale for privat musikundervisning via musikskolen. Tilmelding, betaling og anden administration foregår direkte igennem LAURA musikskolenlaura.dk
Musikundervisningen foregår her på Elise
Musikskolen LAURA er en privat musikskole i Aarhus midtby.
Musikskolen fokuserer fortrinsvist på det rytmiske univers. Musikskolens hovedområde er småbørnsrytmik, rytmisk musik, bands, events, og musik ud af huset. www.musikskolenlaura.dk
KOR: Endvidere udbydes frivillig kor som et gratis tilbud 3.-6.kl. Skolens kor øver én gang om ugen på skolen. Koret deltager og synger i Vor Frue Kirke til juleafslutningen samt til Forårskoncerten på Lille Scene i Musikhuset.
NØGLETAL
Få et overblik over centrale tal om skolen her uddannelsesstatestik.dk
PERSONDATA
Vi kan kontaktes på telefon nummer
86 12 25 77 samt på e-mail adresse an@elise-smiths-skole.dk
Skolens CVR. nr. er 29492212.
Læs mere om skolens håndtering af persondata her
PRAKTIK LÆRERSTUDERENDE
REPRÆSENTANTSKAB
Læs seneste referat:
Repræsentantskabsmøde d. 13. november 2024
RYGEFORBUD OG SNUS
Rygning og snus er ikke tilladt på skolen – hverken inde eller ude.
Ifølge gældende regler medfører overtrædelse af rygeforbuddet en samtale med skolens leder.
SKOLENS PROGRAM 2024/2025
SKOLEPATRULJE
Skolen opretter hvert år en skolepatrulje med elever fra 7. klasserne.
Patruljerne står i krydset Ny Munkegade/Nørre Allé hver morgen.
Korpset er frivilligt og ansvarsfuldt. Vi beder derfor forældre på skolen om at bakke op om dette arbejde ved at fortælle børnene om skolepatruljen og dens vigtige funktion og understrege, at skolepatruljen er der for at skabe større sikkerhed for børnene i morgentrafikken.
Kontaktperson: Nanna Husum Mårup
SKOLEPENGE
Skole: Alle klassetrin:
1. barn kr. 2090.-
2. barn kr. 1045.-
3. barn kr. 525.-
SFO: 0.-3. klassetrin
1. barn kr. 1820.-
2. barn kr. 910.-
3. barn kr. 455.-
SFO: 4. klassetrin
1. barn kr. 1420.-
2. barn kr. 710.-
3. barn kr. 355.-
Bestyrelsen fastlægger for hvert år størrelsen af den skoleafgift, der sammen med statstilskuddet skal dække skolens udgifter. Afgiften betales i 11 månedlige rater og indbefatter tillige betaling for hæfter, bøger og normalt materialeforbrug i fag som håndarbejde, sløjd, billedkunst m.fl.
Første rate forfalder ved skoleårets begyndelse, dvs. d. 1. august, og sidste rate d. 1. juni. Seneste rettidige indbetaling af den månedlige rate er den 5. i måneden. Der tillægges et rykkergebyr på kr. 150 pr. rykkerskrivelse.
Ved indmeldelser i skoleårets løb betales raten for indmeldelsesmåneden med det fulde beløb, hvis indmeldelsen sker i tiden 1.-15. i måneden. Ved indmeldelse senere i måneden betales først for den følgende måned.
Vi anbefaler, at de månedlige skolepenge-indbetalinger sker via PBS. Hjem, der ikke er tilmeldt PBS, skal betale den faktura, som modtages ca. den 20. i måneden. På fakturaen er anført det beløb, der skal betales pr. rate, idet søskende-moderationer og eventuelt fripladstilskud er fratrukket./23: Betaling pr. måned i 11 måneder (juli betalingsfri)
Forældrebetalingen reguleres med +3% pr. år.
Søskendemoderationer:
Det ældste barn på skolen betaler 1/1 takst, andet barn betaler 1/2 takst, tredje og efterfølgende børn betaler 1/4 takst.
Ekstra betalinger:
De enkelte hjem skal selv anskaffe:
Bærbar computer på 5., 6., 7., 8. og 9. klassetrin samt lommeregner.
Fripladstilskud:
Ansøgningsskema forefindes på skolens hjemmeside.
Ansøgningsfrist er den 5. september.
Skolepengenedsættelser bevilges for et år ad gangen og udbetales som fratræk af skolepenge i perioden februar/marts og skoleåret ud.
Endvidere kan der søges et særligt ESS-tilskud. Skolederen kan kontaktes herom.
SKÆRMPOLITIK
I undervisningen:
I takt med den teknologiske udvikling er brug af skærme blevet en integreret del af børn og unges hverdag. Mens skærme kan tilbyde uddannelsesmæssige fordele og adgang til information, er der samtidig voksende bekymringer om de negative konsekvenser af skærmbrug generelt. Dette både i forhold til det læringsmæssige udbytte af undervisningen og børn og unges sociale trivsel og udvikling både i og udenfor skoletiden.
På Elise Smiths skole skal eleverne fra 5. klasse medbringe en computer til brug i undervisningen. Denne må kun benyttes til undervisningsrelaterede aktiviteter og skal pakkes væk efter den relevante aktivitet ophører. PC’en opbevares af eleven selv og er opladet og klar til brug, når man møder i skole.
Ved at opbevare computeren i tasken under gennemgang af opgaver og kun anvende den undervisningsrelateret, søger vi at skabe et mere fokuseret og engageret læringsmiljø. Vi tror på, at det reducerer distraktioner, øger elevernes forståelse og læringsudbytte, samt fremmer aktiv deltagelse og sociale interaktioner i undervisningen.
Vi ønsker altså at gøre skærmbrug målrettet og relevant for at styrke elevernes læring og sociale relationer.
Før og efter skole samt SFO (og i pauserne for 7. – 9. årgang):
Vi ønsker at skabe bedre forudsætninger for alle elevers muligheder for at udvikle dybere og mere autentiske sociale relationer. Derfor tillader vi ikke brug af nogle former for skærme uden for undervisningen (herunder smartwatches).
I SFO-tiden anvendes skærme også kun i forbindelse med voksen-tilrettelagte og styrede aktiviteter.
Vi ønsker at skabe rum til at fremme andre former for interaktion og aktivitet og vi tror på, at ingen skærme støtter vores elevers helhedsudvikling og trivsel.
Alle telefoner, smartwatches, Ipads o.lign. afleveres derfor ved begyndelsen af første time og udleveres først igen efter sidste time. Befinder eleven sig på skolen efter udlevering, skal skærme (og ure) opbevares i tasken og må ikke benyttes før eleven forlader skolen.
Du kan læse en uddybning af vores skærmpolitik og vores begrundelser herfor i dette link
SVØMNING & VANDAKTIVITETER
I forbindelse med barnets indmeldelse på skolen skriver barnets forældre under på, at barnet under opsyn må bade i forbindelse med lejrskoler, ture og udflugter.
TRIVSELS- OG MOBBEPOLITIK
Trivsels- og mobbepolitik på Elise Smiths Skole