2-VOKSENTIMER
På skolen er vi opmærksomme på det enkelte barns trivsel og udvikling i klassefællesskabet og vores primære støtteindsats vil være i klassen og varetages her af de voksne, der er tæt på og kender børnene godt.
Alle klasser har minimum 5 ugentlige lektioner, hvor der er to voksne omkring børnene. I disse 5 lektioner arbejdes blandt andet forebyggende med trivsel og udvikling af sociale kompetencer hos alle børnene. Det er også i disse lektioner faglig indsats til enkeltelever eller grupper af elever varetages.
Fokus i disse timer kan også være på udvikling af sociale og adfærdsmæssige kompetencer hos enkeltelever, grupper af elever eller hele klassen periodevist.
LÆSEVEJLEDNING
Én af de første udfordringer barnet møder, når det starter i skole, er at knække læsekoden.
Læsevejlederen tilbyder i den forbindelse sparring af lærere, elever og forældre i indskolingen. Læsevejledningen er også at formidle viden om og materialer om læsning, så børn og voksne oplever og fastholder glæden og begejstringen ved at læse.
Læsefestival 1. årgang:
Vi vægter læsningen højt på ESS, og på 1. årgang har vi gennem mange år haft den tradition, at 1. klasserne laver læsefestival i uge 6.
Eleverne flytter ind på skolens bibliotek, hvor læsning er i fokus hele ugen. De tæller de sider, de læser, og de skal fodre “Læselarven Ludvig” med læsemaver. Der læses både derhjemme og i skolen i denne uge. Eleverne opnår som regel et kæmpe udbytte af denne læsefestival, som fx nye og bedre læsevaner og læsestrategier, et forøget læsetempo, kendskab til nye bøger og motivation til at læse mere.
Læsefestivalen giver et naturligt boost til 1. årgang på det helt rigtige tidspunkt, hvor mange af eleverne er i gang med at automatisere deres læsning. En god og inspirerende uge med fokus på læring og læsning på en sjov måde.
ORDBLINDHED
Ordblindhed og læse-skrivevanskeligheder
Elever, der opleves som havende læse-skrivevanskeligheder, kan blive testet for ordblindhed. Det anbefales skoler, at ordblindhed afdækkes på samme grundlag med samme standardisering og samme grænseværdi for alle elever i målgruppen i den samme periode hvert år. Ordblindetesten eller den alternative screeningstest er udviklet til at blive anvendt én gang i et skoleforløb og gælder i 15 år.
På Elise Smiths Skole tester vi som udgangspunkt i foråret på 4. årgang. Ved start på Elise Smiths Skole midt i et skoleforløb, vil det også være muligt at blive testet ved mistanke om ordblindhed og såfremt eleven ikke tidligere er testet.
Ved konstateret ordblindhed foranlediger vi i samarbejde med forældrene, at eleven får tildelt adgang til Nota, installeret kompenserende digitale værktøjer, hjælp til at lære værktøjet at kende samt øvrig vejledning til både elevens lærere og forældre til at få det integreret i skoledagen, så det opleves som en naturlig del af en skoledag.
Endvidere vil der blive etableret et støttetilbud til at styrke læse- og skriftssprogskompetencerne.
Når en elev bliver testet ordblind inviteres både barn og forældre til et møde, hvor vi præsenterer resultatet af testen og konkretiserer, hvordan vi følger og støtter barnet fremadrettet.
Dansk som andetsprog
DSA
Det at være to- eller flersproget betragter Elise Smiths Skole først og fremmest som en ekstra ressource. Det betyder, at der ofte er områder, eleven behersker bedst på det ene eller andet sprog.
For at finde ud af om den enkelte elev har behov for ekstra sprogstøtte i dansk, vil skolen ved skolestart og efter behov lave en sprogscreening på eleven.
Hvis skolen i samråd med forældre og elevens klasselærer vurderer, at der er behov for yderligere tiltag, tilbydes eleven deltagelse i en halv times sprogtræning om ugen. Skolen vil kontinuerligt følge op på elevens behov for støtte.
Undervisningen vil finde sted individuelt, på små hold eller på klassen.